مدیریت ارتباط با مشتری(crm)

آموزش و ارایه مقالات حوزه مدیریت ارتباط با مشتری (crm) و مشتری مداری

مدیریت ارتباط با مشتری(crm)

آموزش و ارایه مقالات حوزه مدیریت ارتباط با مشتری (crm) و مشتری مداری

  • ۰
  • ۰

از نگاه اسلام؛ مشتری مداری را نوعی ارزش نهادن به انسان و تامین حوائج و نیازهای او می توان تعریف کرد.

۱- رضایت دو طرفه فروشنده و مشترى

در این آیه صراحتاً بیان شده است که رضایت مشتری و فروشنده باید دو طرفه باشد که با عبارت «عن تراض» بیان شده است.

یَأَ یُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا لا تَأْکلُوا أَمْوَلَکُم بَیْنَکم بِالْبَطِلِ إِلا أَن تَکُونَ تجَرَةً عَن تَرَاضٍ مِّنکُمْ وَ لا تَقْتُلُوا أَنفُسکُمْ إِنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحِیماً.

اى کسانى که ایمان آورده‏ اید، اموال همدیگر را به ناروا مخورید- مگر آنکه داد و ستدى با تراضى یکدیگر، از شما انجام گرفته باشد- و خودتان را مکشید، زیرا خدا همواره با شما مهربان است.

۲- در برخی احادیث نیز از احتکار کالاها نهی شده است که این کار باعث در زحمت افتادن مردم می شود که همان مشتری های ما هستند و با مراعات حال مردم مغایرت دارد:

در حدیث زیر از امام صادق علیه السلام، حضرت از محتکری که باعث سختی مردم شود، به عنوان ملعون یاد می کنند. محمد بن یعقوب، عن علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن أبی عبد الله علیه السلام قال: الحکرة فی الخصب أربعون یوما، وفی الشدة والبلاء ثلاثة أیام، فما زاد على الأربعین یوما فی الخصب فصاحبه ملعون، و ما زاد على ثلاثة أیام فی العسرة فصاحبه ملعون. و رواه الصدوق بإسناده عن السکونی  أقول: هذا التحدید محمول على عدم حصول الضرورة فی أقل من المدة المذکورة لما یأتی.
در این حدیث از رسول اکرم نقل شده است که محتکرین در دره‌ای در جهنم در کنار تولیدکنندگان شرا و افراد قواد عذاب می‌شوند که خود نشانگر بزرگی زشتی این عمل است.

۳- ابتدا کردن فروشنده به فروختن، این مورد بیانگر این است که قبل از اینکه مشتری بخواهد برای معامله واکنشی را شروع کند، فروشنده پیشی بگیرد که خود این می تواند یک احترام به مشتری در جهت ارائه و ارضای خواسته ی او باشد.

۴- اگر مشترى از خریدن پشیمان شود بایع متاع خود را بگیرد و قیمت آن را باز دهد. در این مورد می توان گفت که این رفتار، باعث جلب اعتماد و اطمینان مشتری و ارج نهادن به او می گردد.

۵- حلیم بودن، که نشان دهنده این است که نباید در برخورد با مشتریان مخصوصاً مشتریانی که امکان دارد، رعایت حال فروشنده را نکنند، عصبانی شد. بلکه باید تا آنجایی که می شود در رفتار با مشتریان صبور بود.

چرخه حیات مشتری ( Customer Life Cycle )

این چرخه به مراحل ارتباط مشتری و تجارت مربوط است و آگاهی از آن سودآوری مشتری را به همراه خواهد داشت.

مراحل مدیریت چرخه حیات مشتری

مراحل مدیریت چرخه حیات مشتری

4 مرحله در چرخه زندگی مشتری وجود دارد :

۱- مشتریان بالقوه: افرادی که هنوز مشتری نیستند، اما در هدف بازار قرار دارند.

۲- مشتریانی که واکنش نشان می‌دهند: مشتریان بالقوه یا احتمالی که به محصول یا خدمتی علاقه و واکنش نشان می‌دهند.

۳- مشتریان بالفعل: مشتریانی که از محصول یا خدمتی استفاده می کنند .

۴- مشتریان سابق: این دسته افراد، مشتریان مناسبی نیستند زیرا مدت طولانی، خرید خود را به سمت محصولات رقیب برده‌اند .

  • ۹۴/۰۳/۲۹
  • ehsan na

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی